SamponOpera - 2. felvonás: Mennyire vagy fodrász-kompatibilis?

fullbeauty

© by Delamo

 
 
Martin Luther King talán legismertebb beszéde az 1963-ban elhangozott ú.n. "Dream speech" engem is megérintett annak idején. "I have a dream" (Van egy álmom.) - mondta Ő azon az ominózus augusztusi napon.
Nekem is volt egy álmom. King álmához képest együgyű, de a maga idejében jó okom volt arra, hogy megfogalmazódjon bennem. Az én fodrász-álmomban, minden Vendég "fodrász-kompatibilis" volt.
 
Több, mint 60.000 hajvágással, hajfestéssel, szárítással a hátam mögött már évekkel ezelőtt kialakult bennem egy kép az "ideális vendég"-ről. Az "ideális vendég" definíciója alatt nem a fodrász-függőket értem és nem is az akarat gyenge határozatlanokat vagy "csodavárókat"; sokkal inkább az olyan vendégeket, akik tudatos döntéseik eredményeként választanak egy bizonyos üzletet, fodrászt, hajszínt, hajviseletet és átgondoltan közelítenek a kivitelezéshez is. Mit is értek ezalatt? Figyelmet, együttműködést, előrelátást.
 
Az első dolog amire minden egyes vendégnek figyelnie kellene, az az öltözködés. Soha nem értettem, hogy miért éreznek kényszert arra a vendégek, hogy a legszebb, legújabb, legdrágább ruhájuk premierjének helyszínéül a fodrászüzletet válasszák... Egy olyan helyet, ami az ott használt vegyszereknek, gépeknek, munkafolyamatoknak köszönhetően veszélyes üzemnek tekinthető.
Egy hernyóselyem blúzon, vagy ruhán már a vegyszermentes vízcsepp is nyomot hagy. A bőrből készült ruhákra ugyanez vonatkozik. Magas nyakú garbóban, pulóverben, őszi-téli blézerben vagy zakóban helyet foglaló vendégnek még a szakmailag legfelkészültebb fodrász sem tud tökéletes hajvágást készíteni a nyakat takaró gallérok, nyakrészek miatt. Férfiaknál a magasan záródó inggallérok és a nyakkendők nehezíthetik meg - feleslegesen - a minőségi munkavégzést.
 
 
Az öltözködés után essen néhány szó a kiegészítőkről. Szemüvegre, napszemüvegre, fülbevalókra, nyakláncokra gondolok itt leginkább.
Egy szemüvegkeret fazonja, színe meghatározó lehet egy új frizura vagy hajszín kiválasztásánál, hajvágás közben ugyanez viszont problémát okoz, ami miatt én pld. mindig megkérem vendégeimet a szemüveg levételére. Amiatt is fontos lehet ez, mert vegyszeres munkáknál - hajfestés, melír, tartós hullám (dauer) - egy fém keretes szemüveg vegyszerekkel történő érintkezése bőrproblémák kialakulásához vezethet, a műanyag- vagy csont-kereteket pedig elszínezhetik az előbb említett vegyszerek. A fülbevalókkal hasonló a helyzet, kiegészítve még a fizikális sérülések lehetőségével, mivel egy apró részekből álló klipszbe, vagy függőbe nagyon könnyen beleakadhat minden hajvágófésű és hajkefe.
A nyakláncok vékonyabb változatainak "túlélési esélyeit" jelentősen csökkenthetik a ma használt hajvágó ollók és hajvágó gépek. Egy "Kasho"-olló, vagy egy "Oster"-hajvágógép pld. játszi könnyedséggel aprítja fel a platina, fehér-arany, sárga-arany és ezüst láncokat, függetlenül azok eszmei vagy anyagi értékétől.
 
Szintén táskába szoktam parancsolni a drágaköves ékszerek nagy részét. Ennek a kövek, gyöngyök nyilvánvaló értéke mellett ezek érzékenysége az elsődleges indoka. Egy opál köves-, vagy egy igazgyöngy fülbevaló számára már egyetlen hajsamponnal való találkozás is végzetes lehet. A borostyán és a lápisz ugyancsak a nem "fodrász-kompatibilis" kövek körébe tartozik és sokkal jobb helyen van otthon, mint bármelyik fodrász szalonban.
 
A külcsínt megtárgyaltuk, most nézzük az emberi tényezőt. Manapság a fodrászok jelentősebb része "bejelentésre" dolgozik, vagyis előzetesen időpontot kell egyeztetnie a vendégeknek, hogy fodrászuk kezei közé kerülhessenek. Erről az "intézményről" még mindig megoszlanak a vélemények. Vendégeim és magam nevében azt kell, hogy mondjam, nem tudnám elképzelni a hatékony szalon-munkát bejelentkezés nélkül.
Miért jó ez a vendégeknek? Ha jól működik és mindkét érintett fél tartja is magát a megbeszélt időponthoz, akkor nyilvánvalóan sokkal személyesebb kiszolgálást tesz lehetővé, jobban tervezhető minden munkafolyamat, lehetőséget biztosít a fodrász számára, hogy - szükség esetén - megfelelően felkészüljön-előkészüljön vendége igényeire, stb. A fodrász hatékonyabban szervezheti napját, csökken rajta a várakozó vendégek miatti nyomás, lehetősége van arra, hogy beszerezzen olyan speciális eszközöket, kiegészítőket, anyagokat, ami nem képezi alapkészlete szerves részét, hogy csak a legalapvetőbbeket említsem.
Mindkét fél részéről meg kell azonban valósulnia egyfajta "gentlemen's agreement"-nek, mert bármelyikük szegné is meg a szóban kötött szerződést, az az egész bejelentkezési-rendszer felborulásához vezetne.
A külföldi gyakorlat 24-48 órás "cancellation policy"-vel - "lemondási előírással" - számol, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a korábban megbeszélt időpont módosítására, törlésére ennyivel korábban van lehetősége a feleknek. Ha ezt bármelyik fél túllépi vagy elmulasztja, akkor az igényelt szolgáltatások ellenértékének bizonyos hányadát - vagy akár a teljes összeget is - kiszámlázhatják a vendég számára, de bizonyos szalonokban akár tiltólistára is kerülhetünk. Amennyiben a fodrász mondja le az időpontot betegség, vagy egyéb - előre nem látható, "vis maior" - ok miatt, akkor általában kedvezményekkel, ingyenes szolgáltatásokkal igyekeznek "kártalanítani" őt.
Magyarországon egyenlőre ez még nem mindennapos gyakorlat, de egyre több helyen alkalmazzák már. Személyes tapasztalatomat tekintve szerencsésnek mondhatom magam, mert 20 év alatt 1-2 olyan esetről tudnék csak beszámolni, amikor ilyen okból kifolyólag bármiféle hátrányba kerültem.
 
A fodrász-kompatibilitásnak fontos eleme a vendég-fodrász közötti kapcsolat jellege, minősége. Ennek alapja a megfelelő választás. Ahogy az élet más területein, a fodrászüzletben sem törvényszerű az, hogy minden vendég minden fodrásszal meg tudja találni azt a kontaktust, hangot, aminek köszönhetően elkészíthetővé válik "AZ" a frizura. Erről egy későbbi bejegyzésben szeretnék majd bővebben írni, most egy-két alapvető gondolatot osztanék csak meg.
Személy szerint a szimpátiát és az első benyomás kapcsán kialakult kép alapján történő választást javasolnám a vendégeknek. A fodrászhoz járás személyes ügy. Privát dolog. Persze, hogy fontos a szakmai tapasztalat, a naprakészség, a szalon felszereltsége, a felhasználásra kerülő anyagok minősége, de ha kezemet a szívemre téve szeretnék tanácsot adni, akkor csak azt mondhatom, hogy számomra sem mindegy, hogy emberileg milyen jellemzőkkel bír az a valaki, aki a fejemet tartja a kezében, vagy a hajamban "turkál".
 
Most, hogy a kompatibilitás "alaptételeit" áttekintettük, kezdődhet a frizurakészítés! Na persze nem egy új fazon kialakítására gondolok, hanem egy próbafrizurára. Helyezzük át a fókuszpontot az üzlet egy másik területére! Kezdődjön a hajmosás! Hogy hogyan, mivel, mikor, milyen gyakran, ezekről lesz szó legközelebb.


A bejegyzés trackback címe:

https://fullbeauty.blog.hu/api/trackback/id/tr832358607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...